مختصری از زندگی نامه شهید محمد هاشمی فرزند صمد -

معرفی برنامه های کاربردی در شبکه و کامپیوتر

مختصری از زندگی نامه شهید محمد هاشمی فرزند صمد -

بسمه تعالی

معرفی شهید

 
 

 

نام: محمد

نام خانوادگی :هاشمی

نام پدر: صمد

تاریخ ولادت:  10/1/1346

محل ولادت : روستای چهره برق از توابع شهرستان نیر اردبیل

اعزامی از : پادگان عشرت آباد ، گردان 101 هوابرد ، گروهان یکم ، دسته سوم

تاریخ شهادت :  09/06/1366 - (

طبق شناسنامه ایشان 20 سال داشت ولی چون پدرش شناسنامه را دو سال بزرگتر گرفته بود ایشان در سن  18 سالگی شربت  شهادت را نوشیدند.)

محل شهادت :  سومار جبهه غرب (خط مواصلاتي نيروهاي عراقي به داخل خاك ايران)

محل دفن : گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

مشخصه اخلاقی : مهربان ، فداکار ، انجام صله رحم ، نیکی به پدر و مادر ، مومن و با تقوا

مختصری از زندگی نامه شهید:

ایشان در فروردین ماه  سال 48 هجری شمسی در خانواده ای مومن و متدین در روستای چهره برق از توابع شهرستان نیر استان اردبیل چشم به جهان گشود پدرش به علت علاقه به تحصیل  همچنین  علاقه با اینکه فرزندش زود تر به مدرسه برود شناسنامه او را 2 سال بزرگتر گرفت و بدین ترتیب او از 5 سالگی به مدرسه رفت .

شهیدمحمد هاشمی فرزند دوم خانواده که دارای 3 خواهر و 2 برادر دیگر بود ، ایشان  تا کلاس پنجم ابتدایی در مدرسه روستا مشغول به تحصیل بود ، بدلیل نبود امکان تحصیل در روستا ی چهره برق ، شهید محمد به امر پدر و خانواده برای ادامه تحصیل به تهران محله جوادیه مهاجرت نمود و در منزل عمه اش اقامت گزید و تا سال سوم راهنمایی در جوادیه تحصیل نمود . یک بار که برای دیدار خانواده خود به زادگاهش رفته بود و هنگامیکه  پدرش را در امور کشاورزی دست تنها دید از ادامه تحصیل منصرف شد و به کمک پدر شتافت.

در سال 62 به همراه خانواده  خود به زیباشهر قرچک ورامین نقل مکان نمود . ایشان در ابتدا در یک مغازه ی شیشه بری مشغول به کار شد بخاطر جثه کوچکی و سنگینی و خطر شیشه بری با  ممانعت خانواده رو برو شد پس به ناچار کار در شیشه بری  را کنارگذاشت و  پس از آن در واحد تولیدی خیاطی مشغول به کار شد و هر هفته پس از دریافت حقوق هفتگی آن را بدون کم و کاست تقدیم پدر می کرد و اگر پدرش از آن پول هیچ به وی نمی داد او شکایت نمی کرد.

شهید محمد هاشمی در حالیکه می توانست در خیاطی مشغول به خدمات رسانی  در پشت جبهه شود و برا ی رزمندگان لباس  رزم  بدوزد اما ایشان راه خود را انتخاب نمود  و جنگ علیه باطل را برگزید  و در سال 64 به پیشنهاد پسر خاله اش به طور پنهانی شناسنامه خود را برداشت و بعد از ثبت نام بصورت داوطلب وارد ارتش شد و خدمت مقدس سربازی را از پادگان عشرت آباد آغاز نمود 

 

شهید محمد هاشمی (دوره آموزشی یکی از عکاس خانه های شیراز)

 دوره های سخت و فشرده آموزش نظامی را در شیراز گذراند و بعد از تقسیم در  گردان 101 هوابرد  گروهان یکم ، دسته سوم  به عنوان بیسم چی در اکثر عملیات ها و پاتک ها در خط مقدم جبهه های غرب کشور  ایفای وظیفه نمود و حدود 2 سال در منطقه عملیاتی سومار استان  کرمانشاه زیر گلوله باران دشمن  تا دندان مصلح  در سرما و گرمای منطقه به جنگ علیه دشمن بعثی پرداخت و سرانجام در تاریخ 09/06/1366 مصادف با شب تاسوعای حسینی  در سن* 18 سالگی بر اثر برخورد خمپاره از ناحیه پهلو به درجه رفیع شهادت نایل شد و  به دیدار حق تعالی شتافت.

پس از انتقال پیکر مطهرش از منطقه عملیاتی سومار به تهران و پس از تشییع  پیکرش بر روی دستان خانواده ، اقوام و دوستدارانش  در تاریخ 16/06/1366 در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) در قطه 29 ردیف 154 شماره 8 در کنار دیگر هم رزمانش آرام گرفت .

 

عکس یادگاری شهید محمد هاشمی  نفر سوم از راست به همراه همرزمان دوره آموزش نظامی در شیراز (عکاسخانه ای در شهر شیراز)

وصیت شهید

از شهید محمد هاشمی نوشته ای به عنوان وصیت نامه در دست نیست ،           ( احتمالا بر اثر برخورد خمپاره وصیت نامه وبقیه مدارکش از بین رفته است ) اما همواره در نامه هایی که به خانواده خود می نوشت برادران و خواهران خود را به نیکی به پدر و  مادر توصیه می نمود و از آنها می خواست که همواره پشتیبان والدین خود مخصوصا پدر باشند تا اگر او زنده از جبهه بازگشت پدرش زیاد سختی نکشد.

 خاطره ای از شهید

از یکی از دوستان شهید نقل شده که یک بار که از گروه جدا شده و گم شده بودند و چون غذای برای خوردن نداشتند از نانهایی که قابل خوردن نبود استفاده می کردند و پس از نرم  کردن آنها در آب برای سیر کردن خود استفاده می نمودند به همین دلیل دهان آنها پر از زخم شده بود.

از خواهر شهید نقل شده که شهید محمد هاشمی برای خروج از خانه همواره به پشت می رفته که مبادا به پدر و مادر خود پشت نکرده باشد.

شهید هیچ کار را در طول زندگی اش بدون کسب اجازه از پدر و مادرش انجام نمی داد و تنها کاری که انجام داده همان اقدام به رفتن جبهه بوده که آنهم به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفته است .

 دوستان شهید

خانواده شهید محمد هاشمی آشنایی زیادی با دوستانش نداشتند اما یک بار مدتی پس از شهادتش به خواب یکی از اعضای خانواده خود می آید و از آنها می خواهد هر وقت بر سر مزارش می روند بر سر مزار دوستش هم فاتحه بخوانند و خانواده ی وی پس از مدتی توسط مادر شهید (دوست شهید هاشمی ) متوجه می شوند که دوستش یک ردیف بالاتر از ایشان به خاک سپرده شده است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: زندگی نامه شهدای جنگ، ،
:: برچسب‌ها: شهید محمد هاشمی , شهید محمد هاشمی فرزند صمد , منطقه سومار , زندگی نامه شهید محمد هاشمی , ,
نويسنده : اسماعیلی